Darfur: Nowe dostawy broni z Chin i Rosji podsycają konflikt – Amnesty International

Darfur: Nowe dostawy broni z Chin i Rosji podsycają konflikt

Sprzedaż broni Sudanowi dowodzi, że coraz bardziej nagląca jest potrzeba skutecznego Traktatu o handlu bronią.

IDPs gathering at the Shangel Tobaya UNAMID Team Site in December 2010.

– Sprzedaż broni z Chin i Rosji podsyca łamanie praw człowieka w Darfurze-, podała dzisiaj Amnesty International. Te dostawy broni ukazują jak pilna jest potrzeba wzmocnienia istniejącego, nieskutecznego embarga ONZ, oraz potrzeba uzgodnienia przez rządy skutecznego Traktatu o handlu bronią.

W raporcie zatytułowanym Sudan: No end to the conflict in Darfur (Sudan: Niekończący się konflikt w Darfurze) opisano jak Chiny, Rosja i Białoruś nadal dostarczają do Sudanu broń i amunicję, pomimo istnienia dowodów, że zostanie ona
użyta przeciwko cywilom w Darfurze. Dostawy te obejmują znaczne ilości amunicji, śmigłowców i samolotów szturmowych, rakiet powietrze-ziemia i pojazdów opancerzonych.

Szacuje się, że w roku 2011 w Darfurze 70 tys. osób zostało wysiedlonych w wyniku ataków o podłożu etnicznym prowadzonych przez sudańskie siły rządowe i bojówki przeciwko społeczności Zaghawa.

– Chiny i Rosja sprzedają broń Rządowi Sudanu z pełną świadomością, że duża jej część zostanie prawdopodobnie użyta do popełniania naruszeń praw człowieka w Darfurze-, mówi Brian Wood, ekspert ds. wojskowych Amnesty International.

151057_Burnt_village_of_Tukumare– Konflikt w Darfurze jest podsycany przez ciągły napływ broni z zagranicy. Aby zapobiec dalszym poważnym naruszeniom praw człowieka, wszystkie zagraniczne dostawy broni do Sudanu powinny zostać natychmiast zawieszone, a embargo ONZ na broń powinno zostać rozszerzone na cały kraj-.

W przyszył tygodniu w siedzibie ONZ w Nowym Jorku Rada Bezpieczeństwa ponownie rozpatrzy obecne sankcje na Sudan. Ponadto rządy powrócą do ważnych rozmów dotyczących przyszłego Traktatu o handlu bronią. Skuteczny traktat powinien zmuszać rządy do zaprzestania dostaw w sytuacjach, gdy istnieje znaczne ryzyko, że broń będzie użyta do popełniania lub ułatwiania popełniania poważnych naruszeń praw człowieka lub zbrodni wojennych.

– Dopóki rządy nie uzgodnią solidnego Traktatu o handlu bronią zawierającego konkretne zasady zapewniające przestrzeganie praw człowieka, dopóty embarga ONZ na broń będą nadal lekceważone i miliony ludzi będzie nadal cierpieć z powodu konsekwencji nieodpowiedzialnych dostaw broni, tak jak ma to miejsce w Darfurze-, stwierdza Brian Wood.

Broń dostarczana do rządu Sudanu jest używana w Darfurze zarówno bezpośrednio przez Sudańskie Siły Zbrojne (Sudan Armed Forces (SAF)) jak i przez bojówki wspierane przez rząd, takie jak Ludowe Siły Obronne (Popular Defence Force (PDF)). PDF jest formalnie dowodzona i wyposażana przez SAF – jednostki te działają z nią ramię w ramię, a PDF korzysta z pojazdów SAF.
Amunicja do broni lekkiej produkowana w Chinach jest stosowana w Darfurze przez SAF, inne sudańskie agencje bezpieczeństwa i bojówki wspierane przez SAF.

W jednym z ataków, do którego doszło 1 grudnia 2011 w obozie Zam Zam dla osób wysiedlonych w wyniku konfliktu, sudańskie siły bezpieczeństwa podczas plądrowania zastrzeliły jednego mężczyznę i poważnie raniły sześciu innych. Świadkowie donieśli, że po tym zdarzeniu znaleźli chińską amunicję z kodami produkcyjnymi o numerach -41- i -71-, i z datami produkcji 2006 i 2008, co wskazuje, że amunicja ta została dostarczona do Darfuru po nałożeniu przez ONZ embarga na broń.

Amnesty International odkryła, że w roku 2011 amunicja wyprodukowana w roku 2010 z chińskimi kodami produkcyjnymi została również odnaleziona w Południowym Kordofanie.

W 2011 podczas walk we wschodnim Darfurze przeprowadzono wielu ataków z powietrza na cele wojskowe i cywilne z wykorzystaniem samolotów szturmowych SAF Su-25, śmigłowców bojowych Mi-24 i samolotów transportowych Antonow użytych jako prowizoryczne, ale skuteczne bombowce.

Amnesty International odkryła, że w latach 2007-2009 Sudan otrzymał 36 nowych śmigłowców szturmowych Mi-24. Ciągłe dostawy tych śmigłowców z Federacji Rosyjskiej umożliwiają dalsze prowadzenie ataków w Darfurze. Na zdjęciu zrobionym na lotnisku w St. Petersburgu w maju 2011 widać nowy helikopter bojowy Mi-24P z oznaczeniami SAF, co oznacza, że miał on prawdopodobnie zostać wyeksportowany do Sudanu.

Amnesty International uzyskała dowody na stosowanie w roku 2011 przez SAF rakiet powietrze-ziemia podczas ataków, zarówno w Darfurze jak i w innych rejonach Sudanu. Rakiety te są produkowane w kilku krajach byłego Związku Radzieckiego i mogą być wykorzystywane w śmigłowcach bojowych Mi-24 i w samolotach bojowych Su-25.

Sudan nadal importuje wiele pojazdów opancerzonych z Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Amnesty International udokumentowała stosowanie zarówno pojazdów opancerzonych BTR-80A jak i wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych umieszczonych na pojazdach typu Land Cruiser podczas działań prowadzonych SAF i SAF/PDF we wschodnim Darfurze w pierwszej połowie 2011.
Amnesty International wzywa Radę Bezpieczeństwa ONZ do:

  • Natychmiastowego rozszerzenia obecnego embarga ONZ na broń, tak aby obejmowało cały Sudan, w celu uniemożliwienia dostaw broni i podobnych środków do wszystkich stron konfliktu w Darfurze. Embargo powinno nadal być monitorowane przez Panel Ekspertów ONZ posiadający odpowiednie zasoby, który będzie składać regularne raporty Radzie Bezpieczeństwa i jej Komitetowi ds. Sankcji. Panel Ekspertów powinien przeprowadzić międzynarodowe śledztwa i regularnie monitorować główne porty wejściowe do Sudanu, aby zapewnić respektowanie embarga;
  • Zażądania, by rząd Sudanu przestrzegał obecnego embarga ONZ na broń dotyczącego Darfuru, w tym poprzez zaprzestanie wszelkich nalotów wojskowych oraz poprzez zwracanie się do Komitetu ds. Sankcji Rady Bezpieczeństwa ONZ o pozwolenie na dostawy wojskowego sprzętu i zapasów do Darfuru.

Amnesty International wzywa rządy do opracowania skutecznego Traktatu o handlu bronią, który obejmie:

  • wyraźnie określone parametry praw człowieka, które zapobiegną dostawom broni konwencjonalnej jeśli będzie istnieć znaczne ryzyko, że zostanie ona wykorzystana do popełniania poważnych naruszeń międzynarodowego prawa humanitarnego i międzynarodowych praw człowieka
  • wszechstronny zakres obejmujący całą broń, amunicję, uzbrojenie i inny sprzęt wykorzystywany w operacjach wojskowych i prowadzonych przez służby ochrony porządku publicznego; oraz
  • solidne standardy wprowadzania i egzekwowania, obejmujące systemy autoryzacji i licencjonowania.

Tłumaczył: Bartosz Kumanek

Podoba Ci się to co robimy? Nasze działania są możliwe dzięki regularnym darowiznom od osób prywatnych. Włącz się! Możesz zmienić lub uratować ludzkie życie!
Pomagaj prowadzić działania edukacyjne
Pomagaj wpływać na zmianę prawa
Pomagaj wysyłać badaczy do stref kryzysu

Działaj teraz!

Zatrzymaj bezprawne przesiedlenia ukraińskiej ludności cywilnej

Powiązane tematy

Powiązany temat

Dziennikarze i niezależni obserwatorzy uciszani by świat nie dowiedział się o protestach w Rosji – nowy raport 

Powiązany temat

Ukraina: bezprawne przesiedlanie ludności cywilnej przez Rosję stanowi zbrodnię wojenną i może stanowić zbrodnię przeciwko ludzkości – nowe ustalenia Amnesty International

Powiązany temat

Rosja/Ukraina: Rosyjskie ataki na Kijów i inne miasta na terytorium Ukrainy stanowią wyraźny przejaw eskalacji agresji i naruszenia praw człowieka

2148