USA: 800 tajnych lotów CIA z Europy i do niej – Amnesty International

USA: 800 tajnych lotów CIA z Europy i do niej

Informacje te zaprzeczają zapewnieniom Sekretarz Stanu USA Condalezza’y Rice złożonym w ubiegłym tygodniu Ministrowi Spraw Zagranicznych Irlandii, Dermotowi Ahern’owi, o tym, że irlandzki port Shannon nie był wykorzystywany do „niewłaściwych” celów lub jako punkt tranzytowy dla podejrzanych terrorystów.


 


Organizacja odrzuciła także zapewnienia Sekretarz Stanu USA, gdy rozpoczynała ona swoją wizytę w czterech krajach Europy. W swoim dzisiejszym oświadczeniu Rice uzasadniła, iż transport zatrzymanych – przewożenie ich z kraju do kraju bez procedur prawnych – jest zgodne z prawem międzynarodowym. Pomimo, iż wydawane ofiary często trafiają do krajów, w których tortury są powszechnie stosowaną metodą przesłuchań, Rice podkreśliła, że rząd USA oczekuje na zapewnienia krajów docelowych na temat traktowania podejrzanych.


 


„Wysyłanie zatrzymanych do krajów, w których mogą oni być narażeni na tortury czy złe traktowanie jest bezpośrednim i całkowitym łamaniem międzynarodowego prawa z lub bez tzw. ‘zapewnień dyplomatycznych’. Zapewnienia te są bezwartościowe. Kraje znane z systematycznego stosowania tortur, ciągle zaprzeczają stosowania takich praktyk” – powiedział Claudio Cordone,Dyrektor Amnesty International ds. Programów Regionalnych.


 


Amnesty International zdobyła rejestr lotów sześciu czarterowych samolotów CIA w okresie od września 2001 r. do września 2005 r. Według Federalnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego USA z tamtego okresu, samoloty te lądowały 50 razy w Shannon i startowały stamtąd 35 razy, co sugeruje, że niektóre loty były trzymane w tajemnicy. Mimo, że lotnisko Shannon jest wykorzystywane przez wojsko USA jako punkt międzylądowania w celu uzupełnienia zapasu paliwa, żadne z tych samolotów nie były wojskowymi samolotami transportowymi. Ogółem w tym okresie, sześć samolotów wykonało około 800 lotów rozpoczynających się lub kończących na terytorium Europy.


 


Samoloty to:


 



  • Boeing 737-7ET, sygnał wywoławczy N313P (później przerejestrowany na N4476S). Największy z sześciu samolotów, z 32 miejscami siedzącymi, należy do firmy Premier Executive Transport Services, najważniejszej firmy współpracującej z CIA, do której należy również N379P. N313P był często widywany w bazach wojskowych USA, również w Afganistanie.

 



  • Gulfstream V: sygnał wywoławczy N379P (później przerejestrowany na N44982): samolot ten wykonał ponad 50 lotów do centrum zatrzymań USA w Zatoce Guantanamo i jest nazywany „Ekspresem do Guantanamo”. Został on również wykorzystany do przetransportowania Ahmeda Agiza i Mohammeda a-Zari ze Szwecji do Egiptu.

 



  • Gulfstream III: sygnał wywoławczy N829MG (później przerejestrowany na N259SK). Samolot ten przewiózł Mahera Arar, posiadającego podwójne obywatelstwo syryjskie i kanadyjskie, z USA do Syrii, gdzie był przetrzymywany przez okres 13 miesięcy bez postawienia zarzutu; był w tym czasie torturowany. Został ostatecznie wypuszczony na wolność w październiku 2003 roku.

 



  • Gulfstream IV: sygnał wywoławczy N85VM (później przerejestrowany na N227SV). Samolot ten przewiózł Abu Omara z Niemiec do Egiptu, po porwaniu, do którego doszło we Włoszech. Samolot następnie zawrócił i poleciał do Shannon. Książka pokładowa tego samolotu zawiera informacje o lotach do Afganistanu, Maroka, Dubaju, Jordanii, Włoch, Japonii, Szwajcarii, Azerbejdżanu i Republiki Czeskiej.

 


Amnesty International publikuje te informacje po wezwaniu irlandzkiego Ministra Spraw Zagranicznych Dermota Aherna z czwartku ubiegłego tygodnia. Zapytany o korzystanie samolotów CIA z lotniska Shannon, Minister odpowiedział: „Jeśli ktokolwiek ma dowody na jakikolwiek z tych lotów, proszę, niech do mnie zadzwoni, a ja natychmiast rozpocznę dochodzenie w tej sprawie”. Na przykład, 17 lutego 2003r., samolot Gulfstream IV, N85VM zabrał Abu Omara z Ramstein do Kairu, a następnie zawrócił i poleciał do Shannon, do którego przybył o 5:52, 18 lutego.


 


Ostatnie informacje potwierdzają wiarygodne i ciągle pojawiające się w mediach raporty sporządzone przez organizacje pozarządowe mówiące o tym, że czarterowe loty CIA są wykorzystywane do przewożenia podejrzanych. Amnesty International jest w posiadaniu jedynie częściowych informacji z książek pokładowych sześciu samolotów, podczas gdy CIA używa podobno 30 dzierżawionych samolotów.


 


Kraje europejskie pozwoliły tym samolotom na lądowania, uzupełnianie zapasu paliwa oraz starty z ich terytoriów. Zgodnie z międzynarodowym prawem i standardami, wszystkie kraje mają obowiązek współpracować w sprawie zakończenia poważnych nadużyć zakazu tortur i innych bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa międzynarodowego. Muszą one również powstrzymać się od pomagania i asystowania osobom łamiącym prawo.


 


Amnesty International nawołuje kraje europejskie do wszczęcia natychmiastowego i dokładnego śledztwa w sprawie zarzutów o lądowanie na ich terytoriach czarterowych samolotów CIA przewożących zatrzymanych do krajów, w których są oni narażeni na „zaginięcia”, tortury i złe traktowanie. Do czasu zakończenia śledztwa, wszystkie kraje muszą zapewnić, że ich terytoria i bazy nie są wykorzystywane do pomocy w przewożeniu zatrzymanych.


 


Organizacja nakłania wszystkie kraje członkowskie Rady Europy do zaoferowania pełnej gotowości współpracy w dochodzeniu prowadzonego przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w sprawie zarzutów w związku z tajnymi centrami zatrzymań, jak i o dostarczenie wszystkich informacji dotyczących wewnętrznego prawa i praktyk związanych z tajnymi lotami transportującymi więźniów, zgodnie z prośbą Sekretarza Generalnego Rady Europy.

Podoba Ci się to co robimy? Nasze działania są możliwe dzięki regularnym darowiznom od osób prywatnych. Włącz się! Możesz zmienić lub uratować ludzkie życie!
Pomagaj prowadzić działania edukacyjne
Pomagaj wpływać na zmianę prawa
Pomagaj wysyłać badaczy do stref kryzysu

Pomóż teraz!

Kwota może składać się jedynie z cyfr. Wartość musi być dodatnia
4221