Głos nauczycielek i nauczycieli ma MOC!

Jak przebiegły warsztaty i szkolenia projektu “Twój głos ma MOC!” 2021-22
Jak przebiegły warsztaty i szkolenia projektu “Twój głos ma MOC!” 2021-22
Jak zespoły młodzieżowe stworzyły swoje kampanie na rzecz praw człowieka dzięki projektowi Twój głos ma MOC!”
Co udało się zrobić w projekcie “Twój głos ma MOC!” w 2021-22
Szkodliwe zmiany w prawie i praktyce podważają niezależność systemu sądownictwa, ograniczają wolność słowa i zgromadzeń oraz przestrzeń do działania na rzecz praw człowieka. Towarzyszy temu retoryka osób sprawujących władzę, która stygmatyzuje mniejszości oraz grupy, które w sposób zdecydowany dochodzą swoich praw. Możliwość poruszania tematyki praw człowieka w szkołach jest systematycznie ograniczana. Projekt „Twój głos ma MOC!” skierowany jest do wszystkich osób, które mimo tych trudności wciąż walczą o przestrzeń dla praw człowieka w polskiej szkole i całym kraju!
„Twój głos ma MOC – Młodzi ludzie bronią praw człowieka!” to dwuletni projekt, w ramach którego:
Powstał materiał edukacyjny poświęcony kryzysowi praworządności Polsce, w którym poruszamy m.in. problematykę niezależności sądownictwa, wolności słowa i dyskryminacji grup mniejszościowych. Materiał podpowie nauczycielkom i nauczycielom, jak w angażujący sposób rozmawiać z młodzieżą o sytuacji społeczno-politycznej w naszym kraju.
Nauczycielki_nauczyciele i edukatorki_edukatorzy – poprzez udział w cyklu szkoleń, webinariów i spotkań sieciujących – zdobywali kompetencje i narzędzia umożliwiające rozwijanie wśród młodzieży wiedzy, umiejętności i postaw promujących prawa człowieka.
Młodzi ludzie wzięli udział w warsztatach i w dopasowanym do ich potrzeb programie mentoringowym, by zaplanować innowacyjne kampanie na rzecz praw człowieka z wykorzystaniem kreatywnej metody design thinking.
Aktywistki_aktywiści wzięły_li udział w szkoleniach i przy wsparciu ekspertek_ów rozwinęli swoje kompetencje w zakresie monitoringu przestrzegania praw człowieka i prowadzenia działań rzeczniczych w społecznościach lokalnych.
Do projektu zaprosiliśmy osoby indywidualne i te działające w ramach organizacji oraz grup nieformalnych z różnych miejscowości. Wspólnie z nimi staraliśmy się wybrać inicjatywy w obszarze rzecznictwa, które okażą się skuteczne w środowisku lokalnym, i wykorzystać je w praktyce. W niniejszej publikacji opisujemy sukcesy, a także wyzwania i wątpliwości, które były udziałem osób prowadzących rzecznictwo na poziomie lokalnym.
PobierzNauczycielki i nauczyciele uczący o prawach człowieka w polskich szkołach muszą wykazać się niebywałą odwagą. Takie są właśnie osoby, które wzięły udział w naszym projekcie “Twój głos ma MOC!”.
W tym artykuke Monika dzieli się swoimi refleksjami i spostrzeżeniami z wizyty studyjnej w Norwegii, w której wzięła udział w ramach projektu. Celem wizyty było spotkanie z osobami pracującymi w organizacjach zajmujących się prawami człowieka i przeciwdziałającym dyskryminacji oraz poznanie metod ich pracy.
Co edukacja, w tym edukacja praw człowieka, ma wspólnego z pizzą? Czy kilkadziesiąt sekund wystarczy, żeby nauczyć się czegoś wartościowego? Czym jest ścieżka nanolearningowa i czy da się ją zaprojektować zarówno na potrzeby mediów społecznościowych, jak i zajęć w sali lekcyjnej?
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Projekt realizowany we współpracy z Amnesty International Norway.